Тема уроку № 4 СУСПІЛЬНИЙ УСТРІЙ ТА ГОСПОДАРСЬКЕ ЖИТТЯ
КИЇВСЬКОЇ РУСІ У ІХ-Х СТ.
Завдання
сучасного вчителя не подавати
навчальний
матеріал у готовому вигляді,
а організувати його дослідження учнями.
А.Гін
Мета:
охарактеризувати суспільний устрій
Київської Русі у ІХ-Х ст., дослідити господарське й повсякденне життя різних
станів населення; сприяти розвитку ключових та предметних компетентностей
учнів: формувати системне бачення історичного процесу, розвивати вміння
критично мислити, аналізувати, порівнювати історичний матеріал, працювати з
різноманітними історичними джерелами, робити висновки; формувати лідерські
якості, навички самостійної і командної роботи на уроці історії; виховувати інтерес та повагу до минулого свого
народу.
Тип уроку:
комбінований.
Обладнання: Свідерський Ю., Ладиченко Т.,
Романишин Н. Підручник Історія України
для 7 кл.; атлас «Історія України 7 кл.», ілюстрації до теми.
Основні поняття: стани,
суспільний устрій, політичний устрій, бояри, закупи, рядовичі, челядь, холопи,
ізгої, пересічна та перелогова системи землеробства.
Очікувані результати:
ü учні
характеризують суспільно-політичний
устрій Київської Русі
ІХ-Х ст.;
ü описують господарське й повсякденне життя різних станів населення;
ü застосовують та
пояснюють на прикладах нові поняття та терміни;
ü знаходять в
різноманітних джерелах потрібну інформацію та оперують нею під час уроку;
ü демонструють
уміння індивідуальної та групової роботи.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Налаштування учнів
на робочий лад та орієнтування їх у навчальному матеріалі.
Повідомлення теми,
мети та плану уроку, організація самостійного ціле- покладання
учнями, постановка пізнавальних задач.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Хронологічна розминка за матеріалом попередньої теми.
Прес-конференція Відповіді князів
Ольги та Святослава на запитання (репродуктивні, розширюючи, розвиваючі)
аудиторії.
Робота з поняттями, які зустрічатимуться на сьогоднішньому уроці: стани,
суспільний устрій, політичний устрій, феодальне суспільство, монархія,
автономія.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу
Актуалізація
наявних знань учнів з теми, що вивчається.
«Мозковий штурм» Задати якомога більше питань до теми, що вивчатиметься.
Завдання для роботи з поняттями
1. Дати авторське визначення термінам
«землеробство», «скотарство», «натуральне господарство».
2. Співставити
власні визначення з визначеннями
наведеними у словнику понять і термінів підручника (с.232) та записати їх у
зошит.
Завдання для роботи з підручником
Ознайомитись з
текстом підручника п.1 «Склад і заняття населення» (с.47-48) та скласти
розповідь за схемою «Феодальна суспільна драбина» (с.48).
Схему зобразити в
зошиті.
Порівняти суспільний устрій Київської Русі та країн
середньовічної Європи (спільне, відмінне).
Робота
в групах за матеріалами
підручника
1 група.
Скласти опорний конспект «Життя
людей у селі» (с.48-50).
2 група.
Скласти опорний конспект «Життя
людей у місті» (с.51-52).
Представлення та
обговорення результатів роботи груп. Домінанти записуються у зошиті.
ІV Закріплення вивченого матеріалу
Закінчіть речення
1.
На
чолі Київської держави стояв …
2.
Радниками
князя з усіх питань державного управління були …
3.
У
східних слов'ян використовувались такі системи землеробства …
4.
У
Київській русі найбільш поширеними були такі промисли …
V Домашнє завдання
Опрацювати матеріал
підручника §5, с.47-52, виконати завдання №4 (с.52) на контурній
карті, повторити матеріал підручника §§ 1-4, підготуватись до уроку
узагальнення знань.
VІ Підведення підсумків уроку
Активізація
зворотного зв'язку.
Проведення
рефлексії
Демонстрація меж
знань
Коментування та
оцінювання роботи учнів під час уроку
|