Неділя, 19.05.2024, 04:05
Персональний сайт

директора Златопільської гімназії м.Новомиргорода

Бирзула Віталія Леонідовича

vlbirzul@mail.ru
Головна

Реєстрація

Вхід
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [12]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 21
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Улюблене радіо
Потрібний софт
Головна » Файли » Мої файли

Виступ на Хмурівських методичних читаннях
04.12.2013, 09:42

 

                                                       Віталій Бирзул, директор Златопільської гімназії

                                                    м. Новомиргорода

 

 

З досвіду реалізації  ідей компетентнісної освіти

 

Думка про те, що класичні шкільні знання є надто віддаленими від реального життя і практичної діяльності стала вже настільки розхожою, що сприймається майже як аксіома.

Епоха, що настала – епоха змін, інновацій, епоха інтелекту - диктує свої умови життя, висуває нові вимоги до людини.

В умовах ринкової економіки випускникам сучасної школи достатньо складно віднайти гідне місце в дорослому житті, адаптуватися до нього, стати конкурентноспроможним, знайти з проблемних життєвих ситуацій оптимальні варіанти виходу.

     Молоді люди повинні увійти в доросле життя із новими пріоритетами, новими, адекватними умовам  життя в Україні, якостями й позитивними особистісними рисами,  впевнено володіти відповідними вміннями, а саме:

·        гнучко адаптуватися до життєвих ситуацій у суспільстві, які невпинно змінюються;

·        самостійно отримувати необхідні знання, чітко усвідомлювати, де і яким чином ці знання можуть бути використані у практичній діяльності, вміло застосовувати їх для розв’язання різноманітних проблем;

·        упродовж всього життя цілеспрямовано реалізовуватись, як громадянин, як особистість,  творчо і продуктивно працюючий професіонал;

·        творчо і критично мислити, аналізувати проблеми, що виникають у реальному світі й шукати шляхи їх раціонального розв’язання;

·        широко й доцільно використовувати сучасні інформаційні технології, грамотно працювати з інформацією;

·        генерувати нові ідеї та впроваджувати їх у практичній  діяльності;

·        бути комунікабельними й контактними у різноманітних соціальних групах, спільно й успішно працювати, попереджувати конфліктні ситуації та вміло виходити з них.

Здатність до саморозвитку,  творча активність є головною умовою успішності в подальшому житті. Самореалізація особистості все більше залежить від таких якостей як самостійність, креативність, неординарність, творчість.

Завдання навчання творчості, розширення творчих можливостей людини в останні роки розглядається психологами як найбільш ефективний спосіб активного розвитку особистості. При цьому, все частіше, саме поняття «творчість» розглядається в більш широкому розумінні, як здатність людини гнучко реагувати на виклики життя, як здатність знаходити альтернативні варіанти розв’язання проблем, як здатність досягти успіху в реалізації своїх ідей. Щоб учень став успішним учасником навчально-виховного процесу, успішним в житті його необхідно озброїти передовими техніками і ефективними прийомами, направленими на розвиток творчості, пам’яті, уваги, образного мислення, прищепити навички дослідницької роботи. Тільки при такому розвитку кожен учень у відповідності до своїх особистісних можливостей і здібностей знайде собі застосування і реалізацію. Тому одним із головних завдань педагогічного колективу Златопільської гімназії є створення оптимальних умов для розвитку життєвої компетентності гімназистів.

Ключові компетентності, які школа має формувати в учнів, визначила Рада Європи: соціальну, полікультурну, комунікативну, інформаційну, компетентність самоосвіти й саморозвитку та компетентність продуктивної творчої діяльності.

·        Соціальні компетентності передбачають надання учням можливості проявляти ініціативу, брати на себе відповідальність, приймати рішення.

·        Полікультурна компетентність формується шляхом ознайомлення учнів з геніальними творіннями мистецтва, науки та техніки, які є безцінним надбанням світової культури.

·        Комунікативна компетентність виявляється через уміння учнів висловлювати власну точку зору, брати участь у дискусії. Формується дана компетентність при проведенні нестандартних уроків, уроків-змагань, КВК, уроків-судів тощо.

·        Інформаційні компетентності передбачають опанування учнями інформаційних технологій, уміння самостійно здобувати та використовувати інформацію.

·        Компетентність саморозвитку та самоосвіти - це вміння самостійно здобувати знання й використовувати при розв'язанні теоретичних, практичних та експериментальних завдань.

·        Компетентність продуктивної творчої діяльності виявляється в умінні нестандартно мислити, бачити альтернативні варіанти, розв'язувати творчі задачі, творити, конструювати, брати участь у роботі МАН, олімпіадах і конкурсах та ін.

Розвиток життєвих компетенцій  учнів гімназії здійснюється такими шляхами:

1.                             Включення у структуру уроків проблемних, евристичних методів роботи, різних форм організації навчальної діяльності.

2.                             Забезпечення активної участі гімназистів у житті класу та позакласній діяльності.

3.                             Створення умов для самостійної пошукової діяльності у різних напрямках.

4.                             Створення умов для участі учнів у олімпіадах, турнірах, конкурсах, змаганнях різного рівня.

5.                             Неухильна реалізація в НВП дидактичних принципів: індивідуалі-зації і диференціації навчання, поваги, довіри і підтримки учня та ін.

Запровадження компетентнісного підходу у навчально-виховний процес гімназії передбачає організацію дослідження учнями різних аспектів життєдіяльності суспільства. Реалізація старшокласниками власної громадянської позиції через особисту участь у суспільній діяльності, взаємодії з громадськими організаціями сприяє ефективному вирішенню завдань громадянського виховання, саме таку практику вони отримують у проектній діяльності.

Нестандартні, дослідницькі задачі, ігрові елементи, яскраві історичні повідомлення, які вчителі гімназії включають у структуру роботи, діти сприймають як виклик власному інтелекту, як можливість проявити себе.

Обов’язковою передумовою розвитку життєвих компетентностей учнів, як на уроці, так і в позаурочний час, виступає використання проблемного підходу. Творчість учнів, новизна і оригінальність їх навчальної діяльності проявляються тоді, коли вони самостійно ставлять  проблему і знаходять шляхи її розв’язання.

Одним із засобів розвитку особистості учнів є їх залучення до самостійної науково-пошукової роботи. Учителі гімназії практикують застосування у навчально-виховному процесі випереджаючих пізнавальних завдань, які спрямовані на повне, або часткове самостійне оволодіння гімназистами матеріалу до його вивчення за програмою.

Виконання випереджаючих завдань пов’язане з :

-                                                 читанням додаткової літератури;

-                                                 спостереженнями за явищами природи та суспільного життя;

-                                                 складанням власних завдань, пошуком навчального матеріалу.

Науково-дослідницька, творча, пошукова, експериментальна робота гімназистів базується на написанні профільних курсових робіт учнями 10-х класів та  участі учнів 8-11 класів у роботі НУТ «Горизонт», КТВ МАН.

Значну увагу педколектив гімназії приділяє роботі по залученню учнів до факультативних занять, занять у гуртках, секціях, клубах за інтересами.

Великі можливості для розвитку та творчої самореалізації дітей відкриває позашкільна освіта, як одна із складових частин системи безперервної освіти, спрямована на розвиток здібностей, обдаровань дітей, задоволення їх інтересів, потреб у професійному самовизначенні (МАН, ДМШ, ДЮСШ, ЦДЮТ).

Зміна форм діяльності, опора на творчі інтереси дітей, різноманітність областей застосування здібностей – все це допомагає виробляти у них потребу брати все нові і нові рубежі на шляху свого зростання.                                                                                                                                                                                         

Сьогодні наш навчальний заклад є експериментальним майданчиком регіонального рівня який працює над проблемою «Розвиток творчих здібностей гімназистів шляхом впровадження у навчально-виховний процес інноваційних технологій». В своїй діяльності ми опираємось на гармонійне поєднання прийомів чіткої логіки технології Теорії розв’язання винахідницьких задач (ТРВЗ) та емоційної образності ейдетики, які є базовими для забезпечення формування творчого інтелекту та життєвих компетентностей гімназистів.

ТРВЗ - педагогіка – інноваційна технологія в педагогіці,  яка підвищує ефективність викладання і має за мету формування творчої особистості учнів, їхньої творчої активності, системного мислення, творчої уяви, фантазії та інтелекту в цілому, формування умінь знаходити оптимальні розв’язання навчальних та життєвих проблем. ТРВЗ - педагогіка сприяє цілісному та усвідомленому сприйняттю світу, об’єктивних законів його розвитку, глибокому проникненню в сутність наук, що вивчаються в школі шляхом «включення» творчого мислення.

Розвиток творчого мислення передбачає цілеспрямоване формування такої якості, як системність так, як розв’язання винахідницької задачі, проблемної ситуації вимагає здатності сприймати  будь-який об’єкт чи явище всебічно (система – надсистема - підсистема) в розвитку і взаємодії (минуле-сучасне-майбутнє), уміння встановлювати різноманітні зв’язки (функціональні, причинні, просторові) між різними системами.

Важливу роль в процесі використання технології ТРВЗ грає системно-функціональний підхід (СФП).

 СФП – це підхід, при якому предмет, об’єкт, явище визначаються як система, проводиться аналіз і виявляються взаємозв’язки між системою і надсистемою, підсистемою, функцією, властивостями, ознаками.

     В ході практичної діяльності виявляється, що використання СФП, структурування і схематизація матеріалу дозволяє підвищити якість викладання і засвоєння матеріалу, активізувати мислення дітей, виправити ситуацію, при якій втрачається інтерес до навчання, зв’язок навчального матеріалу з життям.

Як показує практика, головна привабливість методології ТРВЗ в тому, що вона розвиває і підсилює інтерес учнів до процесу навчання, а також створює умови для успішної соціалізації молодих членів суспільства.

 

 

 

Література

1.     Альтшуллер Г.С. Найти идею: Введение в теорию решения изобретательских задач. Новосибирск: Наука, 1986.

2.     Верткин И.М. Бороться и искать…: О качествах творческой личности // Нить в лабиринте / Сост. А.Б.Селюцкий. Петрозаводськ: Карелия, 1988. С. 7-91.

3.     Гин А. Приемы педагогической техники. Пособие для учителя.М., 2005

4.     Гафитулин М.С. Адаптивная теория решения изобретательских задач (АТРИЗ) // Технологии творчества. 1998. №2. С. 40-43.

5.     Лавриченко НМ. Педагогіка соціалізації: європейські обриси.- К.,2000.

6.      Нове педагогические и информационные технологи в школе / Под ред. Е.С.Полат. – М., 1999.

 

Категорія: Мої файли | Додав: админ
Переглядів: 689 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Котра година?
Пошук
Мій блог
Освітні сайти


сайти району

Copyright MyCorp © 2024 Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz