Слухач Кіровоградської обласної школи
методистів-кореспондентів
учитель історії Златопільської гімназії
м.Новомиргорода Бирзул В.Л.
Виступ на
конференції
слухачів Кіровоградської обласної школи методистів-кореспондентів
(березень 2011 р.)
Організація дослідницької
діяльності учнів
Сучасне
суспільство ставить перед школою завдання виховати творчу особистість,
розвинути творчі задатки дітей, навчити їх мислити, здобувати знання самостійно
й використовувати їх на практиці. В значній мірі реалізації цього завдання
сприяє організація дослідницької діяльності учнів. Така діяльність забезпечує
вищий рівень самостійності, наближає пізнавальну діяльність учнів до
дослідницької діяльності вченого, який відкриває нові наукові знання.
Будь-яке
дослідження – це вихід на нові рубежі. З метою формування навичок дослідницької
діяльності розроблено метод послідовної адаптації учнів до проведення
досліджень.
Особливістю
даної методики являється вибір об’єкта дослідження і процес його пізнання.
Об’єкт дослідження – це об’єкт пізнавального інтересу
учня, який стає темою його дослідження. Процес дослідження проводиться за
заданим алгоритмом.
Послідовність етапів дослідження:
1.
Вибір теми
дослідження.
Учень виходячи зі
своїх власних пізнавальних інтересів, сам обирає об’єкт, який стає його дослідницькою темою.
2.
Процес дослідження.
Учень збирає
інформацію, пов’язану з об’єктом дослідження. Робота дає можливість визначити межі
його знань по відношенню до обраного об’єкта. Перед учнем-дослідником стоять
наступні задачі:
·
знайти і записати
відому йому інформацію про об’єкт дослідження;
·
знайти і записати
невідомі йому, але відомі людству знання
про об’єкт дослідження (робота з різноманітними джерелами інформації:
довідники, енциклопедії, відомості через Інтернет, консультації з компетентними
людьми);
·
знайти і записати
нові знання (через виявлення властивостей об’єкта дослідження, пошук нового
практичного застосування виявлених властивостей, висунення гіпотез розвитку
об’єкта дослідження та інше).
3.
Оформлення
результатів дослідження.
Результати
дослідження оформляються у вигляді текстового матеріалу. Технічні рішення
подаються у вигляді схем, макетів, моделей.
4.
Захист результатів
дослідження.
У
кінці навчального року учень-дослідник
готує текстовий матеріал і захищає результати свого дослідження на щорічній
науковій учнівській конференції.
Дослідницька
діяльність дозволяє учневі актуалізувати власний пізнавальний інтерес і здійснювати
подальші конкретні кроки у напрямку його задоволення. В процесі дослідження
формується вміння працювати з різноманітними джерелами інформації, робити
відповідні посилання, здійснювати вибір цінної інформації з наявної
інформаційної маси.
Важливим моментом дослідження є пошук
властивостей об’єкта пізнання і нове їх використання. Більш високий рівень
дослідницької діяльності учня проходить в період пошуку нових, невідомих раніше
властивостей об’єкта дослідження. Сам факт пошуку нових властивостей – це досвід
дослідження, експериментування, власних відкриттів. На основі відкритих нових
властивостей учні вчаться знаходити і, по можливості, практично впроваджувати
свої нові ідеї в різноманітних напрямках.
Так, в галузі теоретичної діяльності це:
·
висунення гіпотез;
·
визначення
закономірностей;
·
складання прогнозів
розвитку.
В
галузі практичної діяльності це:
·
пропозиції щодо
покращення функціонування досліджуваних систем;
·
пропозиції щодо
удосконалення досліджуваних систем;
·
пропонування нових
методів отримання результатів;
·
випуск авторських
матеріалів для широкого кола користувачів.
Таким чином, учні,
роблячи свій вклад в загальнолюдський банк знань, прилучаються до високої
творчості. Одержані в ході дослідження конкретні навички дозволять учням мати
можливість і здатність впевнено працювати з невідомими раніше об’єктами.
У зв’язку з тим, що
діапазон інтересів учнів досить широкий і досліджуються різні об’єкти, кожна
дослідницька тема – це крок по шляху розширення кругозору учнів, педагогів,
батьків.
Наукова учнівська конференція дає
можливість присутнім значно підняти свій культурно-інформаційний рівень, так як
під час захисту тем дослідження всі учасники конференції одержують
структурований масив нової, унікальної інформації. Крім того, учні звикають до
особливої форми спілкування під час конференції: навчаються слухати, задавати
питання, чітко і переконливо відповідати. Все це відпрацьовується на наукових
учнівських конференціях.
Проводячи дослідження, учень заглиблюється
в творчий простір і автоматично переходить в творчий стан. Тут учень-дослідник
добуває, накопичує, узагальнює нові знання. Найголовніше – спрямованість на
пошук невідомих раніше знань, які можуть бути використані суспільством.
Таким чином, використання методики
організації дослідницької діяльності учнів дозволяє:
1.
Розширити коло
особистих і загальнолюдських знань.
2.
Сформувати цілісне
сприйняття оточуючого світу через обраний об’єкт пізнання.
3.
Отримати новий,
суспільно-корисний інтелектуальний продукт.
4.
Виробляти навички
науково-дослідницької роботи.
5.
Створювати банк
знань для окремих об’єктів оточуючого світу.
6.
Виявляти суттєві
признаки розвитку досліджуваного об’єкта пізнання.
7.
Створювати умови,
які дозволяють учням:
·
визначити межі
особистих знань;
·
реалізувати
особистий творчий потенціал в науково-дослідницькій діяльності;
·
перевірити
актуальність власного інтересу та підвищити вірогідність самостійного вибору
подальшої освіти;
·
на основі
результатів роботи над дослідницькою темою визначити свій власний і суспільний
статус;
·
самостійно проводити
діагностику внутрішніх можливостей, послідовно рухаючись заданими етапами
дослідження;
·
самостійно
освоювати нові види діяльності (технічні
засоби, комп’ютерні програми…);
·
розширити коло
індивідуальних знань через знайомство з результатами інших досліджень;
·
побачити
безмежність пізнання оточуючого світу через розуміння безмежності пізнання
окремих його елементів.
Література
1.
Альтшуллер Г.С. Найти идею:
Введение в теорию решения изобретательских задач. Новосибирск: Наука, 1986.
2.
Альтшуллер Г.С., Верткин И.М. Как стать гением: Жизненная стратегия творческой личности. Минск:
Бєларусь,1994.
3.
Верткин И.М. Бороться и
искать…: О качествах творческой личности // Нить в лабиринте / Сост.
А.Б.Селюцкий. Петрозаводськ: Карелия, 1988. С. 7-91.
4.
Гафитулин М.С. Адаптивная
теория решения изобретательских задач (АТРИЗ) // Технологии творчества. 1998.
№2. С. 40-43.
5.
Гафитулин М.С. Проект
«Исследователь» Методика организации исследовательской деятельности учащихся //
Педагогическая техника. 2005. №3. С. 21-25.
|