Конкурсний
матеріал «Презентація досвіду» у номінації «ДИРЕКТОР ШКОЛИ» директора Златопільської
гімназії м.Новомиргорода Новомиргородської районної ради
Кіровоградської області Бирзула Віталія Леонідовича Я, Бирзул Віталій Леонідович, директор Златопільської
гімназії з 2005 року, маю кваліфікаційну
категорію «спеціаліст вищої категорії» та педагогічне звання «cтарший
учитель». Став директором у складні для гімназії часи з метою виведення її на
якісно новий рівень. Головне для мене –
орієнтація на кінцевий результат, сприяння успіху кожного члена гімназійного
колективу. Управлінське кредо – це розвиток, створення атмосфери співпраці,
ситуації успіху, підтримки та довіри. Златопільська гімназія: друге
дихання Все почалось не з чистого листа, Був
слід духовний і було коріння. Стару гімназію
ще край наш пам´ята І гімназистів попередні покоління Відроджена
гімназія – це мрія, Що край наш Златопільський прославляє. Гімназія моя –
моя надія До успіху стежину
прокладає. В
англійців є прислів’я, яке говорить, що для навчання треба той навчальний
заклад, у якого старі стіни. Звісно, під старими стінами розуміють дух
навчального закладу, його традиції, ауру, авторитет у суспільстві. Екскурс в історію Златопільська
гімназія – навчальний заклад, який має потужне коріння та багаті освітянські
традиції. Розпочавши свою діяльність у далекому 1836 році, він залишив глибокий
слід в історії краю. У його стінах
зросла та набралась інтелектуальних і творчих сил плеяда видатних особистостей,
що стали широковідомими як на теренах України, так і далеко за її межами. Своїм вихованцям гімназія дала старт у велику
науку, літературу, мистецтво, політику. Учнем Златопільської чоловічої гімназії був видатний
український письменник, голова першого Українського Уряду Володимир Винниченко, шлях до професорського звання, шлях у
літературу розпочинався зі шкільної лави Златопільської гімназії для Павла
Филиповича, у Златопільській гімназії пройшли дитячі й юнацькі роки відомого
українського композитора Бориса Лятошинського, у 1916 році в Златопільській
чоловічій гімназії починав своє навчання майбутній письменник, лауреат
Державної премії Євген Поповкін, у цій гімназії навчалися кінорежисер В.Вікторов,
лікар–епідеміолог І.Дудченко, професор О.Назаревський, доктор технічних наук М.Олофінський,
письменниця Н. Романович-Ткаченко. Златопільська
гімназія в усі часи пишалася своїми викладацькими кадрами. Близько п'яти років працював інспектором Златопільської
гімназії Олександр Андрієвський,
прогресивний педагог, відомий історик, публіцист. Учителями гімназії у різні
роки були видатні для України люди: відомий літературознавець, поет, перекладач
Микола Зеров, український письменник
Григорій Грушевський, член
Кирило-Мефодіївського товариства Олександр Тулуб та ін. Проіснувавши 84
роки Златопільська гімназія (у жовтні 1920 року), склавши останній звіт,
припинила своє існування. У зв’язку з катаклізмами, які відбувалися в державі,
було втрачено перспективний навчальний заклад. Ідея повернення із
небуття освітянської перлини нашого краю, наперекір невтішним віщуванням песимістів, була блискуче реалізована у 1992
році В.В.Затокою, який і став першим
директором відродженої Златопільської гімназії. Гімназія
на шляху перетворень Особисто для мене
Златопільська гімназія - не просто
навчальний заклад, який я нині очолюю, а заклад, з яким тісно пов'язана моя
педагогічна доля, заклад, який народжувався і формувався на моїх очах, який був
свідком моїх перших кроків на педагогічній ниві. Природно, що основною метою
діяльності, моїм палким бажанням був і залишається рух у напрямку подальшого розвитку гімназії, її удосконалення, піднесення до рівня
флагманів освітянського простору України. Мені пощастило: наш педагогічний колектив, батьки
розуміють мої людські тривоги і професійне занепокоєння. Їхня відчутна
підтримка дала змогу відразу, не гаючи дорогоцінного часу на заклики і
мотивацію, спрямувати зусилля на пошуки «нового обличчя» гімназії, пошук шляхів її оновлення і
розвитку. Особливу подяку за розуміння проблем і підтримку в даній справі хочу
висловити нинішньому керівництву району та відділу освіти, які твердо заявили «Гімназії –
бути» і сказані слова підкріплюють реальними діями. Основним досягненням останніх років я
вважаю ті зміни, які «відкрили друге дихання» нашому закладу, результатом яких стало оновлення гімназії,
наповнення її діяльності новим змістом, зростання рівня поінформованості та
інтересу у громадськості району щодо гімназійних справ. Ці зміни є значимими й бажаними для всіх
учасників навчально-виховного процесу, адже вони сприяють зростанню
результативності та ефективності діяльності, зміцненню позитивного іміджу, затребуваності
закладу в регіоні. На моє глибоке
переконання, великим поштовхом до позитивних перетворень та виходу гімназії на
якісно вищий рівень став науково-педагогічний
експеримент регіонального рівня, який
проходив на базі нашого навчального закладу і нещодавно був успішно
завершений. Вступ Златопільської гімназії до Асоціації «Відроджені
гімназії України» відкрив широкі можливості для
педагогічного спілкування та долучення
до інформаційного поля кращих навчальних закладів України. Важливим
кроком у напрямку налагодження дієвого зв’язку з вищою школою став Договір про співпрацю між Златопільською
гімназією та КНТУ, заключений у 2012 році.
Відчутну позитивну роль у справі зміцнення навчально-матеріальної бази
закладу зіграли Районна громадська
організація сприяння розвитку гімназії «Спільна справа», наша співпраця з
благодійним фондом «Відродження покоління» та активна фандрайзингова
діяльність. В даний час широкий діапазон робіт у навчальному приміщенні
гімназії проводиться за кошти, які нам надала програма «Кусаноне» Міністерства Закордонних Справ Японії. Завдання:
вибороти право на існування і не тільки Кожний навчальний заклад має своє обличчя або імідж
в очах суспільства. Сучасний етап розбудови національної освіти, в основу якого
покладено пріоритет загальнолюдських цінностей, передбачає досягнення учнями
того рівня освіти й освіченості, який відповідає високим міжнародним стандартам, сприяє органічній інтеграції нашої країни
у світову родину високоцивілізованих держав із високим духовно-інтелектуальним
потенціалом. До цього щиро прагне педагогічний колектив Златопільської гімназії, рухаючись шляхом нововведень та
перетворень. Необхідність внесення змін
у діяльність закладу була продиктована
реаліями життя та серйозними проблемами, що постали перед гімназією. Серед таких
проблем: слабка та застаріла навчально-матеріальна база, катастрофічний брак
коштів для обслуговування навчально-виховного процесу, проблеми з набором до
гімназії та зменшення показників наповнюваності класів, високий рівень
плинності учнівського контингенту та
педагогічних кадрів (з 1997 по 2005 рік змінилось 6 директорів та 5 завучів), як результат пліток породжених кулуарними заявами окремих посадовців про
можливе закриття закладу та інше. В колективі відчувалась розгубленість,
пригніченість, апатія, часто виникали
конфлікти. Все це негативно позначалось
на якості навчально-виховного процесу, відчутно шкодило нашому іміджу та ставило
під загрозу подальше існування гімназії, як окремого навчального закладу, а
отже, вимагало негайних і ефективних дій. Переді мною, новопризначеним
директором, постало багато складних питань, на які я не мав готових відповідей, але мав палке бажання
зберегти відроджену Златопільську гімназію,
як правонаступницю історичної Златопільської
гімназії, продовжувача її освітянських
традицій, носія особливого гімназійного духу, гімназійної аури і категорично не
погоджувався з думкою «окремих осіб» про те, що гімназія себе вичерпала і доживає
свої останні дні. Усвідомлював моральний обов'язок перед колегами та земляками продовжити
розпочату засновником і першим директором
В.В.Затокою справу, довести право гімназії на існування та вивести її на
рівень кращих навчальних закладів області.
На першій же
(позаплановій) педраді, на якій очі в очі, без прикрас, різко і відверто ми говорили про проблеми, про стан
справ у гімназії, про взаємини між учителями,
про результативність та про імідж нашого закладу в регіоні, ми
визначились із стратегією діяльності гімназії
та основними шляхами подолання кризового стану, найважливішими з яких були
такі: систематична і цілеспрямована робота
з метою підвищення педагогічної майстерності вчителів та управлінської
майстерності адміністрації, оволодіння ефективними інноваційними технологіями
та використання їх у своїй діяльності, стимулювання пізнавальної активності
гімназистів, розвиток їх творчих здібностей, створення у гімназії «ситуації
успіху», зміцнення навчально-матеріальної бази закладу, популяризація
діяльності гімназії серед громадськості регіону та ін. Гімназія
– експериментальний майданчик Досвід кращих
навчальних закладів України переконує, для того, щоб заклад і його колектив розвивалися, вони повинні запроваджувати
інновації, вести пошукову роботу, експериментувати, тим самим створюючи нову
практику освіти. Ми добре усвідомлювали, що експеримент завжди пов'язаний з
ризиком, додатковим навантаженням, напруженням фізичних і моральних сил. Але, в
той же час, експеримент – це завжди розвиток, творчість, перехід на новий
рівень. Це формування вчителя і учня, які випереджають час, стають більш
ефективними, конкурентноздатними. Пошук ефективних
педагогічних технологій, які б забезпечили формування особистості випускника з
високим рівнем компетентності та конкурентоздатності, необхідність консолідації
зусиль колективу, його згуртування та стимулювання творчої діяльності, а також особливий статус навчального закладу
нового типу, спонукали педагогічний колектив Златопільської гімназії до
проведення науково-педагогічного дослідження регіонального рівня з проблеми «Розвиток творчості гімназистів шляхом
впровадження у навчально-виховний процес інноваційних технологій» в умовах
експериментального майданчика. Таке дослідження, відповідно до наказу управління освіти і науки Кіровоградської
обласної державної адміністрації, проходило
на базі нашого закладу з вересня 2006 по травень 2012 р. Автор та науковий керівник
дослідно-експериментальної роботи гімназії - кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри педагогіки і психології Кіровоградського обласного інституту
післядипломної педагогічної освіти
імені Василя Сухомлинського Болсун С.А., консультанти – кандидати
педагогічних наук, викладачі кафедри педагогіки і психології КОІППО Вдовенко
В.В. та Кашуба Л.В. В основу науково-дослідної експериментальної роботи
гімназії покладено інноваційні
технології ТРВЗ-педагогіку (Теорія
розв´язання винахідницьких задач) та ейдетику, які уже встигли викликати живий
інтерес у педагогів – новаторів світу своїми потенційними можливостями у галузі
освіти, адже вони спонукають учнів
бачити протиріччя, ставити і вирішувати задачі, аналізувати ситуації та
прогнозувати розвиток подій, розмірковувати і переконливо обґрунтовувати свою
думку, робити висновки та ін. З 2006 по 2012 роки, у процесі реалізації програми науково-педагогічного
експерименту регіонального рівня з проблеми: «Розвиток творчості гімназистів
шляхом впровадження у навчально-виховний процес інноваційних технологій» педагогічним колективом гімназії виконано наступну роботу. На І (підготовчому етапі) НДЕР (вересень2006 – травень
2007 рр.): -
розроблено
необхідну нормативну документацію для проведення дослідження та затверджено її
в установленому порядку; -
проведено роботу із забезпечення відповідної
підготовки педагогів гімназії до проведення експериментальної діяльності; -
визначено
інноваційні технології, впровадження елементів яких забезпечить реалізацію мети
дослідження; -
проведено
відповідну роботу з учнівським та батьківським колективом з метою формування ціннісного ставлення до творчості,
позитивної внутрішньої мотивації до участі у науково-педагогічному дослідженні. На ІІ
(діагностично-концептуальному етапі) НДЕР (вересень2007 – травень 2008 рр.): -
розроблено
модель розвитку творчої особистості гімназиста в умовах закладу освіти нового
типу та модель випускника гімназії з високим творчим потенціалом і оптимальним
рівнем сформованості та навченості творчості; -
розроблено
критерії та дослідницьким шляхом визначено рівень сформованості творчості
гімназистів на початковому етапі експерименту; -
запроваджено діяльність гуртків «Основи ТРВЗ» та
«Ейдетика»; -
розпочато
впровадження у навчально-виховний процес гімназії елементів обраних
інноваційних технологій; -
здійснено
збір, обробку та аналіз отриманих статистичних і якісних даних проведеного
пілотажного дослідження. На ІІІ етапі (науково-педагогічний експеримент) НДЕР
(вересень2008 – травень 2012 рр.): -
проведено
констатувальний етап експерименту (визначено експериментальні групи у гімназії
та контрольні групи у Панчівській ЗШ І-ІІІ ступенів, з якими проведено відповідні психолого-педагогічні дослідження; -
проведено
формувальний етап експерименту (експериментальна перевірка та апробація
розроблених в процесі пілотажного дослідження моделей в умовах загального експерименту в гімназії); -
проведено
контрольний етап експерименту (обробка отриманих статистичних даних);
-
підведено
підсумки експерименту та оформлено результати дослідження. [2]
|